Personligt varumärke

Personligt varumärke - vad är det?

Personligt varumärke – 2000-talets vassaste konkurrensfördel
Att medvetet bygga sitt personliga rykte – Personal Branding – är ett ganska nytt begrepp. Däremot har företeelsen funnits senan urminnes tider, till exempel beskrivet med ord som ”rykte” eller ”anseende”.  Men det blir mer relevant för varje dag som går, allt eftersom vi blir mer uppkopplade och sammankopplade.  Alla varumärken konkurrerar med alla, på alla marknader. Samma krafter är i spel på arbetsmarknaden. Oavsett om du är arbetssökande i början av karriären, en expert eller en ledare så måste du förhålla dig till frågan: 1000-tals personer kan göra ditt jobb - vad gör dig speciell? Det är inget ytligt hokus pokus, utan handlar i grund och botten om två saker: Vem är du, och hur kommunicerar du det?

HUR och VARFÖR viktigare än vad
Allt mer blir och mer lika. Det mesta går att kopiera, oftast fortare än vi hinner blinka. Att vara unik baserat på rationella produktfakta är i det närmaste omöjligt. Istället kommer det att handla om känslor. Vinnarna blir dem som har förmågan att skapa en emotionell relation med kunden som konkurrenten inte kan kopiera. Det är därför som intresset för personal branding ökar lavinartat. Förmågan att bygga hållbara relationer är avgörande för att lyckas idag. Vi får inte förtroende för företag, vi får förtroende för människor. Det betyder att inte längre handlar om vad du gör, utan HUR du gör du det du gör och hur det är att ha med dig att göra. Det innebär att du måste förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra. Och du måste kunna svara på frågan VARFÖR du gör det du gör; vad som driver dig, vilka värderingar du har, vad du tror på och vad du vill vara en del av.

Inte perfekt men väldigt omtyckt
Alla varumärken har personligheter. Apple är innovativa, användarvänliga, smått besatta av design och lite hemlighetsfulla. Men de har svagheter och gör misstag. Men eftersom de alltid är tydliga med vad de gör och för vem – och vad de tycker – tolererar deras fans att de begår en del misstag. Lite som en bra kompis. Du förlåter hen och har överseende med svagheter eftersom du tycker om den där personen så mycket.

Personligt varumärke handlar inte heller om att vara perfekt eller skrytsam. Inte heller om kändisskap så där i största allmänhet. Nej, starka personliga varumärken är välkända och uppskattade i sitt företag, inom sin bransch eller sitt område. Starka personliga varumärken är autentiska och bygger på den du verkligen är och hur du använder ”ditt bästa jag” för att skapa värde till företaget du jobbar på eller vill jobba på. Att ha ett starkt personligt varumärke bidrar till:

- att du får de jobb, de kunder och de uppdrag du vill ha.
- fler vill lyssna på vad du/ni har att säga
- ökat anseende
- fler vill jobba med dig eller för dig
- bättre betalt
- stärkt självförtroende och roligare på jobbet.

Personal branding är helt enkelt 2000-talets sätt att hantera sin karriär, sitt ledarskap eller sitt företag på. Det handlar om att förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra. Vi har helt enkelt tittat på hur framgångsrika företags- och produktvarumärken gör och tagit rygg på dom.

 ”Personal branding is the art of becoming knowable, likable and trustable." (John Jantsch)

NYHETSBREV PERSONAL BRANDING
Vi delar med oss av erfarenheter, senaste rönen och nyheterna